Позиція Мінфіну: пільги зі сплати земельного податку

Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

Чергові пропозиція ради та позиція Мінфіну (з офіційного сайту Мінфіну http://minfin.kmu.gov.ua/control/uk/pub ... _id=411308)

ПРОПОЗИЦІЯ РАДИ: В зв’язку з внесенням змін до Податкового кодексу та віднесенням плати за землю до місцевих податків, зокрема до податку на майно, на сьогодні виникли суперечності в трактуванні податковими органами норм Податкового кодексу та можливістю реалізації прийнятих рішень міською радою зважаючи на лист Державної фіскальної служби від 16.01.2015 №722/1599-99-19-01 «Про особливості встановлення ставок з місцевих податків та зборів».

Так, Черкаською міською радою прийнято рішення 22.01.2015 № 2-672 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси», яким затверджено положення про місцеві податки і збори виключно в межах діючих норм Податкового кодексу України та встановлено, що це рішення застосовується з дати набрання чинності закону Закону України № 71-VІІІ.

При цьому зважаючи, що вищевказаний Закон скасував з 01.01.2015 пільгу щодо сплати податку на землю закладам освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту та іншим установам, які фінансуються з місцевого і державного бюджетів та враховуючи відсутність в кошторисах бюджених установ видатків на сплату земельного податку, визначеним рішенням Черкаська міська рада встановила пільгу таким закладам.

В той же час роз’яснення Державної фіскальної служби України в частині плати за землю (зокрема інформаційний лист від 16.01.2015 №72215/99-99-19-01-01-16) повідомляє, що рішення про встановлення місцевих податків і зборів офіційно оприлюднюється до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків і зборів та до 25 грудня року, що передує звітному необхідно подавати до контролюючих органів рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг.

При цьому зрозуміло, що ні до 15 липня, ні після аж до кінця 2014 року плата за землю не була місцевим податком, а тому місцеві ради аж ніяк не могли встановити пільги бюджетним закладам спільно з державними установами та подати цю інформацію до контролюючих органів в такі строки. І єдиним можливим та логічним виходом із цієї ситуації було прийняття рішення міською радою в 2015 році із збереженням усіх загальних засад встановлення місцевих податків і зборів, визначених ст.7 Податкового кодексу України, та застосування його з часу набрання чинності закону Закону України № 71-VІІІ, які ним і були змінені.

Також доцільно зауважити, що саме роз’яснення з’явилося вже в другій половині січня поточного року, коли більшість органів місцевого самоврядування вже практично сформували доходи та видатки своїх бюджетів на 2015 рік з врахуванням змін, внесених до Бюджетного та Податкового кодексів України в частині місцевих бюджетів, та не передбачали видатки на сплату податку на землю власним бюджетним установам по причині обмеженості фінансового ресурсу та встановленню пільг у проектах рішень про місцеві податки і збори.

Виходячи з вищенаведеного, бюджетні заклади та державні установи міста Черкаси і до сьогодні мають сумніви щодо отримання ними пільг по земельному податку, які встановлені рішенням Черкаської міської ради з початку 2015 року. Крім цього, якщо за трактування Державної фіскальної служби України пільга відсутня, то визначені заклади вже не можуть її отримати з початку 2015 року, оскільки її встановити та подати необхідно було до 25 грудня 2014 року (п.284.1 ст.284 Податкового кодексу України).

Таким чином, для врегулювання питання в частині застосування Державною фіскальною службою України рішень міських рад про місцеві податки і збори, прийнятих у 2015 році відповідно до строків, затверджених в їхніх рішеннях на виконання Закону України № 71-VІІІ пропоную ініціювати питання внесення змін до Податкового кодексу та в Прикінцевих положеннях передбачити наступну норму:

Рішення міських рад щодо встановлення місцевих податків в 2015 році (в т.ч. плати за землю), прийнятих на виконання Закону України № 71-VІІІ, застосовуються з 01.01.2015 року.

ПОЗИЦІЯ МІНФІНУ: Враховуючи, що відповідно статті 191 Податкового кодексу України та Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 №236, податкові консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства надаються контролюючими органами, у роботі слід керуватися роз’ясненнями, наданими Державною фіскальною службою України листом від 16.01.2015 №722/5/99-99-19-01-01-16.

При цьому, позиція Мінфіну полягає у наступному.

Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Кодексу, рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Одночасно, відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3. статті 12 Кодексу, у разі, якщо сільська, селищна або міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Таким чином, до 1 січня 2016 року оподаткування земельним податком в частині ставок та особливостей встановлення ставок земельного податку здійснюється згідно з нормами, що діяли до 31 грудня 2014 року.

Слід зазначити, що з прийняттям Закону №71 з 1 січня 2015 року втратили чинність пільги щодо сплати земельного податку, які були раніше встановлені для окремих категорій юридичних осіб, крім звільнення для громадських організацій інвалідів, їх санаторно-курортних та оздоровчих закладів та баз олімпійської та параолімпійської підготовки. Також, встановлення пільг із сплати земельного податку здійснюється на підставі прийнятих органами місцевого самоврядування відповідних рішень, згідно з якими, відповідно до пункту 284.2 статті 284 Кодексу, платник звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло право на пільгу.

Отже, питання набрання чинності рішень місцевих рад в частині плати за землю законодавчо врегульовано та не вимагає внесення змін.

Поряд з цим, пунктом 4 розділу ІІ Закону № 71 рекомендовано органам місцевого самоврядування у місячний термін з дня опублікування цього Закону переглянути рішення щодо встановлення на 2015 рік податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) для об’єктів житлової нерухомості, а також прийняти та оприлюднити рішення щодо встановлення у 2015 році податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об’єктів нежитлової нерухомості.

Тобто, переглянуті у 2015 році рішення місцевих органів влади щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, діятимуть вже у 2015 році.

Водночас, оскільки, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки сплачується юридичними особами в звітному році, а фізичними особами – в році, наступному за звітним, то такий податок за новими правилами та ставками (з урахуванням переглянутих у 2015 році рішень органів місцевого самоврядування) сплачуватиметься юридичними особами у 2015 році, а фізичними – у 2016 році.

Відповісти

Повернутись до “Земельне законодавство у бюджетній сфері”