Щодо реєстрації речових прав на земельні ділянки

Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 06.06.2014 р. N 9300/05-15-14

Щодо проблемних питань, які виникають при проведенні державної реєстрації речових прав на земельні ділянки

Державна реєстраційна служба України доводить до відома органів державної реєстрації прав інформацію щодо проблемних питань, які виникають при проведенні державної реєстрації речових прав на земельні ділянки.
Щодо отримання органами державної реєстрації прав інформації про зареєстровані земельні ділянки повідомляємо.
Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2012 року N 118, визначає, зокрема, процедуру надання органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, органу державної реєстрації прав інформації про зареєстровані земельні ділянки, необхідної для проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку формування інформації про зареєстровані земельні ділянки здійснюється за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Тобто надання Держземагентством інформації про зареєстровані земельні ділянки в електронному вигляді можливе лише з тих даних, що містять в Державному земельному кадастрі.
Водночас, зауважуємо, що пункт 81 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) передбачає можливість у разі проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, направлення державними реєстрами прав запитів до органів виконавчої влади, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, не лише в електронному, а й у паперовому вигляді для отримання інформації, необхідної для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно.
Ураховуючи зазначене, з метою забезпечення своєчасності проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки та оперативного отримання державними реєстрами прав достовірної інформації про земельні ділянки наголошуємо на необхідність застосування усіх наявних механізмів, передбачених законодавством для отримання такої інформації.
Стосовно проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у разі виділення земельних часток (паїв) в натурі повідомляємо.
Згідно з частинами першою - другою статті 3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної міської ради чи районної державної адміністрації.
Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
Із вказаного вбачається, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування є фактичним розпорядником земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам на праві колективної власності.
Так, згідно з частиною дев'ятою статті 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 112 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Абзацом другим пункту 56 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року N 868 (далі - Порядок), передбачено, що для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новосформовану земельну ділянку в порядку відведення земельної ділянки із земель державної та комунальної власності заявник подає рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, який відповідно до законодавства наділений повноваженнями щодо передачі земельної ділянки у власність або користування, про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (в разі підготовки лотів до проведення земельних торгів).
Враховуючи наведене, при проведенні державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва у разі виділення земельних часток (паїв) в натурі із земель колективної власності слід керуватись вищенаведеним пунктом Порядку.
Стосовно проведення державної реєстрації права оренди на нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки (паї) зазначаємо.
На сьогодні порядок проведення державної реєстрації права оренди на нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки (паї) залишається неврегульованим на законодавчому рівні, з огляду на відсутність суб'єкта, за яким здійснюється державна реєстрація права власності.
Разом з тим, у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України (щодо узгодження їх положень із новим механізмом державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на них)" (реєстраційний номер 2421 від 28 лютого 2013 року), яким передбачається запровадження норми, за якою державна реєстрація права власності на земельні ділянки, сформовані шляхом виділення в натурі на місцевості земельних часток (паїв), має здійснюватись із видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Прийняття законопроекту дозволить норми Земельного кодексу України, Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" із новим механізмом державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на них, запровадженими Законом України "Про Державний земельний кадастр" та новою редакцією Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Водночас на сьогодні право оренди на нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки (паї) може бути зареєстроване у спеціальному розділі Державного реєстру прав у випадку, коли договір оренди було укладено відповідно до законодавства, яке діяло до 01 січня 2013 року.


Голова Г. Онищенко

Відповісти

Повернутись до “Земельне законодавство у бюджетній сфері”