Створення централізованих бухгалтерій

Аватар користувача
Станкус Тетяна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 549
З нами з: 03 лютого 2014, 07:43
Регіон: Харьковская область
Подякували: 9 разів
Контактна інформація:

Повідомлення Станкус Тетяна »

Останнім часом нам надходить чимало запитань щодо необхідності створення централізованих бухгалтерій. Пропоную розглянути одне з них.

Запитання: До Вас звертається міська ОТГ із запитанням про утворення відділу освіти міської ради. Головного бухгалтера та працівників бухгалтерії відділу освіти ми хочемо зробити посадовими особами місцевого самоврядування і не створювати централізовану бухгалтерію. Чи можуть у структурі відділу освіти бути як посадові особи ОМС (керівник, головний бухгалтер та бухгалтери), так і "непосадові особи" (методисти, секретар, інженер, прибиральниці тощо)?

Відповідь: Трохи зануримося в історію цього питання.
Централізовані бухгалтерії є самостійними бюджетними установами або входять о складу відділів освіти, культури, охорони здоров'я, які ведуть бухгалтерський облік декількох бюджетних організацій і установ (заклади освіти, охорони здоров’я, культури тощо).
Діяли централізовані бухгалтерії, як правило, при сільських, селищних або міських радах, але до складу рад не входили, тобто до органів місцевого самоврядування не належали.
З набранням чинності Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III керівні працівники та спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб. При цьому у п. 1 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 визначено, що умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, установлених для державних службовців відповідних категорій.
Але, як каже народна мудрість: щоб рибу з’їсти, потрібно у воду лізти! Тож для того щоб бухгалтери централізованих бухгалтерій мали право на отримання заробітної плати на рівні державних службовців, їм потрібно було стати посадовими особами місцевого самоврядування.
Задля цього централізовані бухгалтерії були ліквідовані, а бухгалтери цих бухгалтерій прий­няті на вакантні посади спеціалістів у сільські чи інші відповідні ради. Крім того, у разі потреби до штатного розпису сільських, селищних, міських рад у встановленому порядку можна було ввести посади спеціалістів з бухгалтерського обліку (головний спеціаліст, спеціаліст тощо).
Отже, бухгалтери централізованих бухгалтерій стали спеціалістами відповідних місцевих рад.
Для того щоб при організації бухгалтерського обліку керівники могли спати спокійно та ведення бухгалтерського обліку було організовано правильно, зазначимо таке.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій несе власник або уповноважений орган, який здійснює керівництво підприємством. Про це зазначено у п. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації:
— введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
— користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без утворення юридичної особи;
— ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;
— самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.
У свою чергу, відповідно до п. 2 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59, бухгалтерська служба бюджетної установи утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор, або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.
Таким чином, можна зробити висновок: якщо централізована бухгалтерія відсутня, то бухгалтери відповідної місцевої ради мають право вести бухгалтерський облік лише операцій, пов’язаних з діяльністю самої ради. Тобто бухгалтерія місцевої ради вести бухгалтерський облік інших бюджетних установ не може.
Також не може вести бухгалтерський облік інших установ бухгалтерія відділу освіти, якщо вона не є централізованою.

Як зазначило Мінсоцполітики у листі від 08.11.2013 р. № 1006/13/155-13 у такому випадку до штату дошкільних навчальних закладів (або інших бюджетних установ) потрібно ввести посади бухгалтера (головного бухгалтера) відповідно до діючих штатних нормативів.

Відповісти

Повернутись до “Бюджетний процес у ОМС ОТГ”