Витяг з виступу Міністра фінансів щодо бюджету

Тут можна ділитися новинами, або обговорювати останні новини ;)
Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

Виступ Міністра фінансів України Наталії Яресько під час Години Уряду у Верховній Раді 16.01.2015


<...> Впевнена, протягом наступної години я почую від вас багато гострих запитань, буде перераховано багато з цих недоліків, на які я та моя команда спробуємо надати вам кваліфіковану відповідь. Тому дозволю собі зараз зосередитись лише на двох блоках бюджету, що викликають найжвавіші дискусії.

По-перше, це фінансування місцевих бюджетів, тема особливо актуальна зараз, коли органи місцевого самоврядування затверджують бюджети на 2015 рік. Чомусь всі побачили, що частину доходів в місцевих бюджетів забрали, проте мало хто помітив, що місцеві бюджети замість цього отримали. Мушу розчарувати: ні, бюджетна децентралізація це не виділення додаткових субвенцій з державного бюджету із повним збереженням звичних місцевим чиновникам фінансових схем. Це нова система міжбюджетних відносин, більша фінансова самостійність, і, відповідно, більша відповідальність. Це не тільки принципово нові джерела надходжень для місцевих бюджетів, але й інструменти, що дозволять ефективним громадам впливати на економічне зростання та, відповідно, нарощувати свою базу доходів.

Джерела наповнення місцевих бюджетів розширено за рахунок передачі з державного бюджету 100% плати за надання адміністративних послуг, 100% державного мита,10% податку на прибуток підприємств; крім того, збору з роздрібного продажу підакцизних товарів (тобто на пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) за ставкою 5 відсотків вартості реалізованого товару. В інтересах місцевих громад значно розширено базу оподаткування податку на нерухомість шляхом включення до оподаткування цим податком комерційного (нежитлового) майна та автомобілів з великим об’ємом двигуна, збільшено норматив зарахування до місцевих бюджетів екологічного податку з 35% до 80%, 25% плати за надра. Тільки ці перераховані нові податки додадуть загальному фонду місцевих бюджетів додаткового ресурсу до 25 мільярдів гривень. А загалом, враховуючи сальдо міжбюджетних трансфертів, ми передбачаємо до 45 мільярдів гривень додаткового ресурсу місцевих бюджетів в цьому році.

Таким чином місцеві бюджети завдяки запровадженню нової моделі фінансового забезпечення отримали додатковий ресурс на виконання повноважень, які є функціями держави і передані на виконання місцевим органам влади. Також, місцеві органи влади отримали значний ресурс на фінансування самоврядних повноважень.

Віднині місцеві органи влади можуть самостійно та незалежно від того чи прийнятий державний бюджет, формувати свої місцеві бюджети. Міністерство фінансів не доводитиме індикативні показники по доходах, адже доходні джерела та видаткові повноваження чітко затверджені у оновленому Бюджетному кодексі. Обсяги базової та реверсної дотацій можуть бути визначені місцевими органами влади самостійно, оскільки в основі їх розрахунку є показники офіційної казначейської звітності.

Уряд розуміє, що зроблено лише перші кроки на шляху до бюджетної децентралізації. В процесі затвердження місцевих бюджетів, який зараз триває, Уряд здійснює оперативний моніторинг проблемних питань місцевих органів влади щодо соціально-економічного розвитку регіонів, аби вчасно підготувати та внести на затвердження народними депутатами необхідні зміни до законодавчих актів.

Другий великий блок дискусій маємо навколо внесених змін у Податковий кодекс. Особливо багато коментарів надходить у зв’язку зі змінами у нарахуванні Єдиного соціального внеску (ЄСВ). Так, ставка 41% ЄСВ є однією з найвищих в Європі, фактично примушує ринок праці ховатися у тінь, де за різними оцінками щорічно виплачується приблизно 200 мільярдів гривень заробітної плати. Ми мали зачароване коло — дефіцит Пенсійного фонду покривався збільшенням ЄСВ, що змушувало бізнес значно занижувати рівень офіційної заробітної плати, що у свою чергу призводило до подальшого збільшення дефіциту Пенсійного фонду.

Досвід доводить, що найбільш каральні заходи у вирішенні цього питання неефективні. Уряд у проекті Бюджету на цей рік виходив з філософії заохочення роботодавців у виведенні заробітної плати з тіні, запропонувавши механізм зменшення ставки ЄСВ з 41% до 16,5% при одночасному виконанні декількох умов. Багато представників малого та середнього бізнесу позитивно сприйняло такі нововведення, оскільки розуміють, що працювати без ризиків набагато легше. Багато хто нарікає на складність цього механізму. Подивимось на практиці. Якщо ми цього року дійсно будемо позитивно працювати і виведемо з тіні значну суму, то наступного року всі зможуть мати знижену ставку ЄСВ у 24,5 відсотка.

Втім, ми розуміємо, в процесі реформ певні недоліки неминучі. Уряд відслідковує ситуацію, відкритий до конструктивного діалогу. Ще раз нагадую, у Законі про бюджет України на 2015 рік написано, що Уряд має до 15 лютого внести пропозиції стосовно змін до даного закону. Ми не просто пасивно чекаємо, ми вислуховуємо всі конструктивні пропозиції щодо можливих змін до бюджетного та податкового законодавства.

Не маю сумніву, що сьогодні багато з ваших виступів, шановні народні депутати, будуть присвячені саме таким вдосконаленням. Дуже хотілося б, щоб, серед них було більше пропозицій щодо додаткових джерел наповнення бюджету, особливо шляхом економії, аніж «популістичних» запитів щодо простого збільшення фінансування. Будьмо реалістами! Ми з вами робимо одну справу, служимо одній державі, не забуваймо про це. <...>

(За матеріалами офіційного сайта Міністерства фінансів України http://minfin.kmu.gov.ua/control/uk/pub ... _id=397854)

Відповісти

Повернутись до “Новини”