Зміни щодо оформлення спадщини

Тут можна ділитися новинами, або обговорювати останні новини ;)
Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

29.05.2014 р. Верховна Рада України ухвалила Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оформлення спадщини" з урахуванням пропозицій Президента України


Закон прийнятий Верховною Радою України 16 жовтня 2012 року.

Законодавчим актом пропонується внести зміни до статей 1269, 1288, 1297, 1300 Цивільного кодексу, а також до статті 66 Закону "Про нотаріат", за якими сільські та селищні ради наділяються повноваженнями щодо оформлення спадщини (зокрема, стосовно призначення виконавців заповіту за місцем відкриття спадщини, видачі свідоцтва про право на спадщину). Водночас низку інших визначених законом повноважень щодо оформлення спадщини передбачається віднести до компетенції відповідних органів місцевого самоврядування та посадових осіб органу місцевого самоврядування.

Президент України вважає, що закон не може бути підписаний через те, що за Законом "Про місцеве самоврядування в Україні" вчинення нотаріальних дій із визначених законом питань віднесено до відання саме виконавчих органів сільських, селищних, міських рад як делеговане повноваження органів виконавчої влади.

Глава держави наголосив: законом, що надійшов на підпис, здійснення відповідних заходів щодо оформлення спадщини фактично ставиться в залежність від періодичності сесій сільських, селищних рад. Набрання чинності такими змінами матиме наслідком звуження існуючих прав, а отже, не відповідає частині третій статті 22 Конституції України, за якою при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Законом також пропонується доповнити статтю 67 Закону "Про нотаріат" новими частинами четвертою-дванадцятою і врегулювати, зокрема, питання видачі свідоцтв про право на спадщину, на земельну частку (пай), на земельну ділянку, на майно, що підлягає реєстрації, на грошовий вклад. При цьому, передбачається видача зазначених свідоцтв про право на спадщину лише спадкоємцям першої та другої черги за законом.

На думку Президента України, такий підхід обмежує визначені Цивільним кодексом права спадкоємців за заповітом, спадкоємців третьої, четвертої та п'ятої черги, спадкоємців за правом представлення, що не відповідає нормі частини третьої статті 22 Конституції України, а також суперечить нормам статей 1223, 1258-1266 Цивільного кодексу України.

Президент України вважає запропоноване законом покладення повноважень щодо оформлення спадщини на органи місцевого самоврядування неприйнятним.

Глава держави наголосив, що належне оформлення спадщини без порушення прав та законних інтересів заінтересованих осіб є складною юридичною процедурою, яка потребує високої кваліфікації у галузі права. Саме тому її виконання покладено на нотаріуса, до якого законом установлено відповідні кваліфікаційні вимоги. Крім того, держава гарантує захист прав і законних інтересів громадян та юридичних осіб у разі їх звернення до нотаріуса шляхом встановлення повної відповідальності за законність вчинюваних ним нотаріальних дій.

З огляду на це Президент України вважає запропонований законом механізм оформлення прав на спадщину сільськими, селищними радами неприйнятним.

Законом пропонується скасувати вимогу щодо обов'язкового проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок у разі визначення розміру державного мита при спадкуванні. шляхом внесення зміни до частини першої статті 13 Закону "Про оцінку земель".

Водночас, поза увагою закону лишилася стаття 5 Закону "Про оцінку земель", за якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при спадкуванні земельних ділянок згідно із законом.

Президент України вважає, що внесення цієї зміни до Закону "Про оцінку земель" призведе до виникнення в ньому правової колізії та, як наслідок, до неоднакового застосування його норм на практиці, до порушення закріпленого частиною першою статті 24 Конституції України принципу рівності громадян перед законом.

Крім того, наведене може спричинити зменшення надходжень до державного бюджету за рахунок штучного зменшення розміру державного мита під час оформлення прав на земельні ділянки в порядку спадкування.

Глава держави не підтримав запропоноване положення закону.

Законом також пропонується виключити окремі норми щодо особливостей здійснення оцінки майна для цілей оподаткування, в тому числі стосовно визначення такої оцінки виключним видом діяльності суб'єкта оціночної діяльності.

Президент України зауважив, що практика застосування норм, які пропонується виключити, засвідчила їх хибність. Унаслідок застосування цих норм з ринку надання послуг з оцінки майна були штучно усунуті раніше сертифіковані оцінювачі, що, в свою чергу, спричинило подорожчання надання послуг з оцінки відповідного майна.

Підтримуючи в цілому намагання вирівняти таку ситуацію, Глава держави зазначив, що порушене питання законом вирішено некомплексно. Зокрема, поза увагою закону залишилася низка інших норм законів "Про Фонд державного майна України" та "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки" з цих же питань.

Президент України зазначив, що наведене створює колізію правових норм, чим порушуються конституційні принципи верховенства права, рівності і справедливості (статті 8, 13 і 24), з яких випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правових норм.

Президент України для уникнення такої ситуації та з метою забезпечення доступності і здешевлення послуг з оцінки майна, забезпечення конкуренції на ринку відповідних послуг пропонує в законі, що надійшов на підпис, забезпечити комплексне і вичерпне врегулювання порушеного питання.

Відповідний законопроект зареєстровано за №0985.

Відповісти

Повернутись до “Новини”