Щодо держреєстрації речових прав на нерухомість

Тут можна ділитися новинами, або обговорювати останні новини ;)
Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

Щодо надання роз'яснення деяких питань, пов'язаних з проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно (лист Державної реєстраційної служби України від 26.08.2014 р. N 9355/07-15-14)

Державна реєстраційна служба звертає увагу структурних підрозділів Головних управлінь юстиції в областях та м. Києві, що реалізують повноваження Укрдержреєстру у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, на необхідності вжиття дієвих заходів, спрямованих на скорочення часу та спрощення процедури прийому документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, та забезпечення дотримання законодавства при прийнятті рішень за результатами розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
1. Згідно зі статтею 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон), пункту 13 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року N 868 (далі - Порядок), державні реєстратори разом з оригіналами документів, що подаються разом з заявами у сфері державної реєстрації прав, приймають копії необхідних документів, засвідчені в установленому порядку, які в подальшому долучаються до матеріалів реєстраційних чи облікових справ.
Вважаємо за доцільне нагадати, що Державною реєстраційною службою роз'яснено, що для цілей проведення державної реєстрації прав засвідченими в установленому порядку вважаються як нотаріально засвідчені копії документів, так і копії документів, що засвідчує безпосередньо заявник.
Вкотре наголошуємо, що вимагати подання заявником засвідчених нотаріально копій документів державним реєстраторам забороняється.
При самостійному засвідченні заявником копій документів, що безпосередньо його стосуються, заявник має проставити відмітку про те, що така копія відповідає оригіналу документа, свій особистий підпис, ініціали та прізвище, а також дату засвідчення копії.
При цьому, якщо копії документів, що подаються для проведення державної реєстрації прав, викладені на двох і більше аркушах, прошиті (чим забезпечується цілісність поданого документа), заявник може засвідчити лише титульний аркуш такої копії. У разі, якщо на одному аркуші розміщені фотокопії кількох документів, рекомендується проставлення одного напису, яким засвідчується відповідність оригіналам всіх копій документів, розміщених на ньому.
Державні реєстратори зобов'язані надавати заявникам необхідну роз'яснювальну, інформаційну та консультативну допомогу з цих питань.
2. Аналіз скарг громадян та юридичних осіб, що надходять до Укрдержреєстру, свідчить про необхідність приділити увагу питанню подання до органів державної реєстрації прав документів, виданих судами, органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, з огляду на те, що заінтересованій особі видаються не оригінали вказаних документів, а їх копії, засвідчені в установленому порядку.
У свою чергу, згідно з пунктом 3.16 ДСТУ 2732:2004 "Діловодство й архівна справа. Терміни та визначення понять", затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28 травня 2004 року N 97, засвідчена копія, що містить реквізити, в окремих випадках має юридичну силу оригіналу.
Так, відповідно до пункту 2.6.10 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації від 20 лютого 2013 року N 28 (далі - Інструкція), оригінал судового рішення залишається в матеріалах справи.
Учасникам судового процесу видаються копії судових рішень, засвідчених відміткою "Згідно з оригіналом". Зазначається назва посади, особистий підпис відповідальної особи, яка засвідчує примірник, її ініціали, прізвище, дата засвідчення копії. Копія судового рішення скріплюється відповідною (не гербовою) печаткою суду так, щоб відбиток печатки охоплював останні кілька літер назви посади відповідальної особи, що засвідчує документ (пункт 2.6.11 Інструкції).
Якщо копія складається з кількох аркушів, її потрібно прошити.
Тобто, для проведення державної реєстрації прав заінтересована особа подає органу державної реєстрації прав належним чином засвідчену копію судового рішення.
Аналогічна ситуація виникає під час проведення державної реєстрації прав на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо об'єкта нерухомого майна.
Відповідно до частини одинадцятої статті 58 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на вимогу громадян їм може бути видана копія відповідних актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
За загальним правилом, візується та підписується лише оригінал рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який зберігається у органі, що прийняв відповідне рішення.
Копія рішення підписується відповідальною особою із зазначенням її ініціалів, прізвища та дати засвідчення копії та засвідчується відповідною печаткою.
Тому для проведення державної реєстрації прав заявник подає органу державної реєстрації прав належним чином засвідчену копію рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
3. У зв'язку з надходженням повідомлень про факти перевищення повноважень державних реєстраторів, пов'язаних із запитуванням інформації від органів, що проводили державну реєстрацію до 1 січня 2013 року, звертаємо увагу на наступне.
Пунктом 81 частини другої статті 9 Закону державним реєстраторам під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, надано право запитувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема, щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;
Наголошуємо, що державний реєстратор запитує таку інформацію від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, у разі, якщо ним вичерпано можливості одержання відомостей, необхідних для проведення державної реєстрації прав, зокрема, із документів, поданих заявником, за результатами пошуку інформації в інформаційних системах, що діяли до 1 січня 2013 року, тощо.
4. Також звертаємо увагу на необхідності забезпечення повноти, об'єктивності та обґрунтованості рішень про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, що приймаються державними реєстраторами прав на нерухоме майно, та неухильне виконання наказу Міністерства юстиції від 05 серпня 2013 року N 1609/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 серпня 2013 року за N 1337/23869, щодо обов'язкового зазначення в рішеннях про відмову в державній реєстрації прав, вичерпного переліку обставин, що стали причиною такої відмови.
Так, частиною другою статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державний реєстратор приймає рішення про відмову у державній реєстрації прав за наявності відповідних підстав.
Разом з цим, як показує практика, державними реєстраторами при винесенні рішень про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень не завжди вказується вичерпний перелік підстав прийняття рішення відповідно до статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно".
Мають місце й випадки, коли в якості підстави відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор зазначає лише пункт 4 частини першої статті 24 Закону, не пояснюючи при цьому, в чому саме полягає невідповідність поданих документів вимогам законодавства чи неможливість встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Зазначене призводить до неоднозначного розуміння рішення, ускладнює оскарження його в судовому порядку та є грубим порушенням вимог законодавства.
Крім того, якщо в ході аналізу документів, поданих для проведення державної реєстрації прав, державним реєстратором виявлено кілька підстав для відмови у державній реєстрації прав або зупинення розгляду заяви, у відповідному рішенні необхідно вказувати одразу всі виявлені підстави із посиланням на норми чинного законодавства.
Прошу довести зазначене до відома та врахування в роботі органів державної реєстрації прав, нотаріусів як спеціальних суб'єктів, на яких покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.

denis.viniarchuk
Новачок
Новачок
Повідомлень: 4
З нами з: 27 квітня 2016, 12:59
Регіон: Винницкая область

Повідомлення denis.viniarchuk »

Підскажіть будь-ласка вихід із ситуації:
Реєстратор речових прав на словах відмовляє у реєстрації будинку.
Підстава: на території є самовільно збудовані сараї 2007 та 2009 року
Які мої дії?
Що є:
1. Два власники з документом, що посвідчує 1/2 на спадщину за законом кожен, видані у 2004 році.
2. Кадастровий номер на земельну ділянку (власність міська рада)
3. Технічний паспорт на будинок 2020 року, де вказані сараї побудовані 2007 та 2009 року відповідно.

Відповісти

Повернутись до “Новини”