Щодо законопроекту про ОСН

Аватар користувача
Брусенцова Яна
Місцевий
Місцевий
Повідомлень: 954
З нами з: 03 лютого 2014, 07:44
Регіон: Харків
Подякували: 3 рази
Контактна інформація:

Повідомлення Брусенцова Яна »

Законопроект про органи самоорганізації населення потребує доопрацювання.
АМУ надала профільному Комітету пропозиції та зауваження.

Асоціація звернулася до Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування щодо в врахування пропозицій та зауважень при розгляді проекту Закону України «Про органи самоорганізації населення» (№ 2466 від 24.03.2015 р.).

Експерти АМУ вважають, що законопроект потребує доопрацювання, зокрема, з наступних позицій:

1.Статтею 2 визначається, що органи самоорганізації населення (далі – ОСН) є представницькими органами. Однак статтею 16 передбачено надання ОСН окремих повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування, які виконуватися представницькими органами навряд чи можуть. Пропонується розглянути питання визначення частини складу ОСН (зокрема, голови, його заступника, секретаря) як його виконавчого органу, оскільки вони справді мають виконувати рішення ОСН.

2.Статтею 9 передбачено ініціювання створення ОСН та обрання його персонального складу загальними зборами (конференцією) жителів відповідної території з дотриманням кворуму 50%+1 голос, який надзвичайно важко забезпечити при розгляді подібних питань. Це при тому, що навіть вибори Президента України; народних депутатів; депутатів місцевих рад; сільських, селищних, міських голів ніяких вимог щодо кворуму участі виборців у голосуванні не містять. При цьому не береться до уваги, що ті вкрай незначні повноваження (переважно на рівні сприяння, інформування, подання пропозицій тощо), які цей законопроект передбачає для ОСН, ніяким чином не виправдовують такого високого рівня їх легітимності. На нашу думку, ОСН з такими повноваженнями цілком могли б обиратися зборами зацікавлених громадян без встановленого законом рівня кворуму. Так само на зборах без вимог до кворуму могли б вирішуватися передбачені статтею 27 питання дострокового припинення повноважень членів ОСН, їх переобрання, відкликання тощо. З врахуванням зазначеного могли б бути істотно спрощені вимоги до засвідчення участі громадян у зборах, передбачені в частині дев’ятій статті 9.

3. Цілою низкою норм Законопроекту передбачено Положення про ОСН. Але в Законопроекті відсутні вимоги до змісту та форми цього документа, відсутні вимоги його реєстрації в органах юстиції, перевірки відповідності його змісту законодавству при реєстрації ОСН та такої невідповідності як підстави для відмови в реєстрації ОСН. Пропонуємо передбачити в Законопроекті зазначене, а також затвердження відповідною місцевою радою типового Положення про ОСН.

4.Частинами третьою та четвертою «а» статті 8 Законопроекту передбачено такий різновид ОСН як комітети села (сіл), селища, району у місті, які «не є адміністративними центрами місцевих рад». Однак відповідно до Конституції України місцеві ради є органами місцевого самоврядування, а не адміністративно-територіальними одиницями, і не можуть мати адміністративних центрів. Пропонуємо визначити зазначені населені пункти як такі, що «не є адміністративними центрами територіальних громад».

5. Пунктом «д» частини першої статті 16 передбачено делегування відповідною місцевою радою ОСН права на «оперативне управління підприємствами, окремими об’єктами житлового фонду, що перебувають у комунальній власності територіальної громади села, селища, міста, які знаходяться на території діяльності відповідного органу самоорганізації населення і задовольняють колективні потреби» населення. Вважаємо, що ОСН, як представницький орган відповідно до статті 2, не може здійснювати виконавчі функції, до яких належить оперативне управління об’єктами комунальної власності. В разі ж виділення в Законопроекті виконавчих органів ОСН вважаємо достатнім надання їм в оперативне управління лише приміщення, де розташовано ОСН, як це передбачено частиною третьою статті 31.

6.Статтею 17 передбачається, зокрема, надання ОСН відповідною місцевою радою коштів відповідного місцевого бюджету для здійснення як власних, так і делегованих повноважень. Пропонуємо передбачити в Законопроекті надання місцевою радою коштів ОСН для здійснення ним лише делегованих цією радою повноважень, а також ґрантів на конкурсних засадах. Кошти на здійснення власних повноважень ОСН має залучати з інших визначених статтею 17 джерел.

7.Статтями 17, 19 передбачено можливість заснування органами самоорганізації населення підприємств, установ і організацій, діяльність яких повиннабути спрямована на задоволення соціальних, культурних, побутових та інших потреб населення. Пропонуємо визначити в законі, що мова при цьому може йти про заснування виключно неприбуткових інституцій.

8. Статтею 22 передбачається обов’язковість для громадян рішень ОСН, прийнятих для реалізації делегованих повноважень. Пропонуємо відмовитися від законодавчого запровадження обов’язковості рішень ОСН для фізичних та юридичних осіб, оскільки ОСН не є органами публічної влади, а серед делегованих повноважень, наведених у статті 16, повноваження, що цього однозначно потребували б, відсутні.

9. Статтею 25 детально визначаються обов’язки секретаря ОСН. Вважаємо, що розподіл обов’язків всередині ОСН повинен визначатися не законом, а рішенням самого ОСН відповідно до місцевих обставин.

10. Статтею 31 пропонується передбачати в планах соціально-економічного розвитку територіальної громади обов’язковий розділ з розвитку ОСН. Оскільки ОСН належать до системи органів місцевого самоврядування, а не до соціальної сфери і не до сфери економіки, пропонуємо цю вимогу з Законопроекту виключити.

(За матеріалами офіційного сайту АМУ: http://www.auc.org.ua/news/zakonoproekt ... tsyuvannya)

Відповісти

Повернутись до “Реформа місцевого самоврядування”