marinasin писав:Добрий день! Скажіть будь-ласка як правильно списати мастило? Норми на 100 л використаного бензину в наказі 43 знайшла... а далі? через який пробіг? чи відповідно до залитого мастила по нормі?
Доброго дня!
Відповідно до
п. 1.10 Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 нормативи витрат мастильних матеріалів, наведені в додатку В, установлені на 100 літрів (100 м-3 СПГ) нормативних витрат палива, розрахованих для даного автомобіля:
- нормативи витрат олив - в л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
- нормативи витрат мастил - в кг/100 літрів (кг/100 м-3 СПГ) Qн.
Отже витрати мастильних матеріалів напряму залежать від
кількості використаного автомобілем пального.
Можливо констатувати той факт, що більшість автомобілів, які використовуються на теперішній час не включені в додаток В до Наказу №43.
Для таких автомобілів встановлюються тимчасові нормативи витрат мастильних матеріалів у таких розмірах:
- для дизельних та газодизельних вантажних автомобілів і автобусів з повною масою понад 3,5 т:
моторна олива - до 2,8 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
трансмісійна олива - до 0,4 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
спеціальні оливи - до 0,1 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
пластичні (консистентні) мастила - до 0,3 кг/100 л (кг/100 м-3 СПГ) Qн;
- для решти автомобілів і автобусів:
моторна олива - до 1,8 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
трансмісійна олива - до 0,15 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
спеціальні оливи - до 0,05 л/100 л (л/100 м-3 СПГ) Qн;
пластичні (консистентні) мастила - до 0,1 кг/100 л (кг/100 м-3 СПГ) Qн.
Слід розуміти, що нормативи витрат мастильних матеріалів включають в себе
заміну мастильних матеріалів під час технічного обслуговування та періодичне їх додання в процесі експлуатації.
Нормативні витрати відповідають гранично допустимим витратам, що можуть бути значно вищими, ніж звичайні витрати мастильних матеріалів транспортними засобами, які перебувають в задовільному технічному стані, особливо для транспортних засобів сучасних конструкцій.
При цьому, гранично допустимі значення нормативів витрат мастильних матеріалів
зменшуються на 50% для всіх автомобілів, які перебувають в експлуатації
не більше трьох років, та
можуть бути збільшені до 20% (із наданням відповідного обґрунтування) для автомобілів, які перебувають в експлуатації
більше восьми років або мають пробіг понад 150 тис. км.
Окремо слід зазначити, що рекомендовано застосовувати
мінімально можливі значення нормативів витрат мастильних матеріалів відповідно до конструктивних особливостей і технічного стану транспортного засобу та фактичних потреб із документальним підтвердженням обґрунтованості цих витрат відповідно до рекомендацій заводу-виробника, періодичності та технології проведення регламентних робіт із технічного обслуговування і ремонту тощо.
Норми витрат мастильних матеріалів вводяться в дію наказом керівника установи.